Waarom blauwe koekverpakkingen uit den boze zijn

Koekiemonster. Dat pluizige blauwe monster met die rauwe stem. Losse ogen, die bij elke beweging heen en weer schieten. Als ik hem google, zie ik een YouTube filmpje waarin hij leert dammen. Uiteraard eet hij de damstenen met huid en haar op.

Koek en blauw

Ineens vraag ik me wat af. Als grafisch ontwerper gebruik ik nooit blauw voor koekjes- of voedselverpakkingen, terwijl ik gek ben op die kleur. Mijn kleding is blauw, het kleed op de bank, de muur. Vroeger droeg ik zelfs knalblauwe schoenen. Maar waarom dan geen blauw op een koekjesverpakking?

Het zit ‘m in ons brein

Bij het ontwerpen van voedingsverpakkingen gaat het niet om wat wij mooi vinden. Nee, met lekkere trek worden we als vanzelf naar de koekjes schappen getrokken en vallen voor de verpakking die ons onbewust verleidt. Maar blauw en koekjes, dat gaat niet goed in onze hersenen.

Warme tinten

Maar hoe komt dat? Kleur appelleert aan ons oergevoel. Ons brein slaat aan op voeding met natuurlijke kleuren. Bij koekjes is die kleur negen van de tien keer warm. Geel of rood. Een authentieke look, met mooie vormen in het ontwerp. Granen en aren, om de natuurlijke herkomst weer te geven.

Ons eten is ook overwegend groen, rood, geel, oranje of wit, en maar zelden blauw. Hooguit druiven, waar we rode wijn van maken. Blauwe tinten zijn voor ons zo onnatuurlijk dat ze de eetlust zelfs verminderen. Gebruik je blauw op je verpakking, dan is dat eigenlijk alleen een optie als er zuivel of kokos in verwerkt zit. Of als je er een chemische smaak aan toevoegt. Verwachtingsmanagement, heet dat!

Tips van Toet

Van idee tot een kneiter van een bestseller, met de tips van toet kom je er een stuk sneller!

Laat in je verpakkingsontwerp kleur en vorm samen komen.

Natuurlijk wil je dat hongerige koekiemonsters naar jouw koek grijpen. Zorg dus dat je verpakkingsontwerp aanslaat. Alleen dan verhoog je de conversie dankzij je ontwerp. Uiteraard gaat het niet alleen om de kleur, maar het complete concept en ontwerp. Wat wil je vertellen? Hoe straal je dat uit en wie wil je daarmee aanspreken? Om daar achter te komen, kun je natuurlijk bij ons terecht. Als team met specifieke kennis over verpakkingsontwerpen die aanzetten tot kopen.

Benieuwd hoe jij jouw foodconcept omzet naar een converterende verpakking? Neem contact op. Dan maken we samen een doordacht verpakkingsontwerp van jouw (vernieuwde) product. Koekiemonsters. Here we come!

Let's meet!

Ben je ervan overtuigd dat ik iets kan betekenen voor jouw merk? 
Neem contact op en dan plannen we snel een afspraak in om elkaar eens te spreken!