Je verpakkingsontwerp als strategische keuze.
Wat moet je je daarbij voorstellen?
Met een sterke basis van je huisstijl & verpakkingsontwerp geef je jezelf, je bedrijf en je product een commerciële voorsprong. Die ziet er zo uit:
- Je merk en product zijn aantrekkelijk voor de retailer;
Een retailer houdt van aantrekkelijke producten in z’n assortiment. Opvallend en eenduidig qua uitstraling. Heb jij een doordacht verpakkingsontwerp met een sterke visuele identiteit dan is de retailer snel overtuigd van jouw toegevoegde waarde binnen het assortiment. - De consument herkent het product direct in het schap;
Een consument beslist in luttele seconden of hij of zij interesse heeft in een product. De verpakking speelt daar een cruciale rol in. Daarom moet de verpakking eruit springen ten opzichte van de concurrent en aanzetten tot koop! - De doelgroep koopt, omdat ze in je product geloven en je merk begrijpen;
Dankzij de zorgvuldige aanpak in het ontwerptraject, kom je voor de dag met een ontwerp dat perfect aanhaakt bij jouw doelgroep. De consument herkent zich erin, begrijpt het, gelooft erin en… koopt. - Merkbouwen
Dát is wat een goed verpakkingsontwerp voor je merk doet. Naast het ontwerp van labels en etiketten bouwen we aan een sterke basis van de visuele identiteit. Zodat je merk kan groeien en uitbreiden, altijd consequent blijvend aan de eigen huisstijl.
Verover de markt met jouw unieke merkbeleving. Begin met een goede basis en start samen met Toet Ontwerp aan het ontwerptraject.
Een sterk verpakkingsontwerp in heldere stappen
Je verpakkingsontwerp als essentieel onderdeel van je totale merk en merkbeleving. Dan pak je het slim aan! Klanten herkennen je. Je verhaal klopt als een bus. En dat schept vertrouwen (en dat zorgt voor meer klandizie!) Het ‘verpakkingsontwerp-traject’ neemt je stap voor stap mee.
Oriëntatiefase
Ontwerprichting
Ontwerpfase
Doorvertaling
Oriëntatiefase
Oriëntatiefase
Kennismaking en inventarisatie
Laten we eerst eens kennis maken met elkaar. Waar staat jouw merk voor? Welk verpakkingsontwerp is er nodig om jouw merk op de kaart te zetten of te versterken? Daarvoor hanteer ik een handige checklist, zodat we niets vergeten.Bepalen doel en strategie
In deze fase bespreken we hoe we de conceptontwikkeling en het proces aanvliegen. De doelgroep, op wie je je richt en welke strategie je volgt met het merk. Ook: in welke kernwaarden geloof jij of hanteert je bedrijf?Moodboard
Aan de hand van bovenstaande briefing ontvang je van mij een moodboard, die we samen beoordelen. We visualiseren de sfeer van het nieuwe verpakkingsontwerp en beoordelen op alle punten of jouw strategie erin terugkomt.Ontwerprichting
Ontwerprichting
Stap 1: Bepaling ontwerprichting
De eerste aanzet is gemaakt! Op basis van verschillende ontwerpvoorstellen stellen we de ontwerprichting vast binnen het concept. Denk aan de beeldtaal, de typografie, de sfeer en alle andere onderdelen die jouw merk de beoogde uitstraling geven. We gaan hier samen eens goed voor zitten, met veel ruimte voor interactie, om te komen tot een ontwerp dat perfect aansluit op het doel.Stap 2: Definitieve ontwerprichting
We ontmoeten elkaar om nu de definitieve ontwerprichting te bepalen, nadat je een en ander hebt laten bezinken. Na akkoord werk ik het ontwerp uit tot een definitieve ontwerprichting. Zodra dit is goedgekeurd gaan we aan de slag met de eventuele andere verpakkingsformaten in de productlijn.Ontwerpfase
Van ontwerp naar blikvanger
Stap 3: Voorlopig ontwerp
We bepalen hoe de verschillende verpakkingsformaten of- typen, geuren of smaken op elkaar aansluiten, in de context van de totale productlijn.Stap 4: Voorlopig definitief controle
In deze fase zetten we de puntjes op de i. Ook zorgen we voor vastlegging van het ontwerp, denk aan de uitlijning van de onderdelen ten opzichte van elkaar, de verhoudingen bij een brede verpakking ten opzichte van een hoge verpakking. De plaatsing van het logo en het beeld. Die vastlegging zorgt voor een consistente uitvoering van toekomstige uitbreiding van verpakkingen.8e fase: Definitief ontwerp
Gefeliciteerd, het is zover! Je ontvangt de definitieve versie van jouw verpakkingen. Deze bestanden zijn geschikt voor de drukker.Doorvertaling
Doorvertaling naar promotie
POS verpakkingen
Hoe trek je de klant naar jouw product? Met de juiste displays of schapstoppers. Al het communicatie- en brandingsmateriaal dat je nodig hebt, werken we uit in deze fase. Optimale profilering! Denk aan een cadeauverpakking, een display en 2 of 3D mockups.
Eerdere resultaten
Strikolith Restyling
Strikolith emmer ontwerp Een nieuw design voor duurzame emmers De emmer Strikolith is overgegaan naar duurzame emmers. De emmers worden voor 96% van post-consumer recyceld materiaal geproduceerd
Biesbosch Keutels
Biesbosch Keutels Krokant geroosterde amandelen omhuld met zachte melkchocolade en cacaopoeder In tijden van nood ontstaan de leukste ideeën!
Referentie
Samen met Paulien van Toet Ontwerp hebben we een mooi resultaat geboekt met het project MuurGlad. Het samenvoegen van drie losse concepten naar één helder verhaal naar de consument is goed gelukt. Met één duidelijke boodschap zijn we in staat om een minder ervaren DHZ-er te overtuigen zelf een muur glad te maken. Dit is voor een belangrijk deel te danken aan de kracht van de verpakkingen en de duidelijkheid die daarmee wordt gecreëerd voor de consument welk product hij nodig heeft voor zijn klus. In het traject naar dit mooie eindresultaat was het erg prettig samenwerken met Paulien. Ze schakelt snel, denkt mee, daagt uit en daarmee zorgt ze ervoor dat ze echt waarde heeft toegevoegd aan deze opdracht.
Roald Blok - Brand Manager Alabastine
Ik liep al een tijd rond met het idee om de Biesbosch Keutels te lanceren. Na een kort telefoongesprek waarin ik aangaf een sleeve voor de verpakking nodig te hebben, maar daar wel een duidelijk beeld bij te hebben, ging Paulien ook nu weer vol enthousiasme aan de slag met deze uitdaging. Inmiddels wist ik al dat zij aan een half woord genoeg had. En geloof me, ook nu was het als een geoliede machine. Slechts 1 kleine aanpassing was er nodig voordat er een geweldig resultaat oppopte in mijn mailbox. Boris de Biesbosch Bever deed mijn hart smelten. Dank Paulien, voor je perfectionisme, het finetunen en het belangeloos geven van tips & tricks.
Mireille Huberts - Biesbosch Business
Deze merken gingen je voor
Ja, ik wil ook een uniek verpakkingsontwerp
Kijk jij uit naar een verpakkingsontwerper die commercie, design en vlot samenwerken graag combineert? Dan maken we samen een ijzersterk verpakkingsontwerp voor jouw (vernieuwde) product.
Schrijf je in voor de Tips van Toet
Je wordt vandaag de dag geacht weldoordachte huisstijlen en/of verpakkingsontwerpen te ontwikkelen. Productmanagers en marketeers in het bijzonder. Dan kom je echt niet meer weg met voor de hand liggende ontwerpen. Maar dat maakt het juist leuk!
Schrijf je snel in voor de gratis Tips van Toet. Een ontdek hoe jij het verschil kan maken.