Van verpakking naar Blikvanger!

Het ontwerp van een verpakking is een merkbeleving. In een winkel of webshop is de verpakking vaak de belangrijkste communicatiebron voor de consument. Dé manier om een merk onderscheidend te maken. Echte merken beschikken over een merkbeleving. Die wordt ontwikkeld vanuit de positie in de markt. Dat kan de huidige positie zijn of een herpositionering. Ook jouw merk verdient die beleving. Toet Ontwerp start het ontwerpproces altijd eerste met onderzoek: welke klanten moeten aangesproken worden en op welke manier gaan we dat doen?

Gevoel aanspreken

Een klant neemt vaak maar heel weinig tijd om zijn product te kiezen. De keuze wordt in enkele seconden gemaakt. Daarom zorgt Toet Ontwerp ervoor dat je met jouw verpakkingsontwerp de emotie van je klant prikkelt. De juiste kleuren, fotografie, teksten en USP’s in de juiste verhoudingen verwerken we in een pakkend verpakkingsontwerp. Door deze perfectie branding wordt de ‘schapfunctie’ vergroot en springt jouw verpakking eruit ten opzichte van alle andere merken. We maken er een bestseller van.

De positie in het schap of misschien een ‘blok-presentatie’ van meerdere producten versterkt de branding. Een verpakking die net even anders is. Daarvoor kijkt Toet Ontwerp naar de onderverdeling van de verschillende individuele producten. Dat kan door sterke stijlelementen zoals het logo en de typografie in combinatie met een sterke lay-out in verschillende accentkleuren en fotografie.

Overtuigen

Zodra de consument het product heeft gekozen en het nader bekijkt moet hij overtuigd worden dat hij het juiste product in handen heeft. Er is niets vervelender dan er thuis achterkomen dat men het verkeerde product kocht. Door de informatie te selecteren en te rangschikken op de verpakking overtuigen wij hem van zijn keuze.

Daarnaast is het van groot belang dat de verpakking goed aanvoelt. Wat is de vorm, is het een ruw materiaal of juist glad? Is het product makkelijk in gebruik? Welke aangrenzende producten heb ik nog meer nodig dit te kunnen gebruiken?

Geef de klant de positieve ervaring met het product.

Een merkbeleving blijft je bij. Deze beleving kunnen we versterken door een verpakking positief te laten ervaren. De uitpakbeleving speelt hierin een grote rol. Hoe gaat de verpakking open? Heeft het een lint of juist een zegel? Heeft de verpakking een extra kaartje of toelichting? Misschien zit er wel een actie bij die de producent de gelegenheid geeft om extra traffic naar de website te generen.

Food for thought

Packaging Design is dus geen kort en snel proces. Er gaat gedegen onderzoek en denkwerk aan vooraf. Uiteraard biedt Toet Ontwerp een vrijblijvende sparsessie aan om de creatieve flow op gang te helpen!

Deze merken gingen je voor:

Ja, ik wil ook een uniek verpakkingsontwerp!

Kijk jij uit naar een verpakkingsontwerper die commercie, design en vlot samenwerken graag combineert? Dan maken we samen een ijzersterk verpakkingsontwerp voor jouw (vernieuwde) product.