Je verpakkingsontwerp als keihard PR-materiaal

Je product kan nog zo excellent zijn, maar als je nieuwe verpakkingsontwerp het niet is, sla je de plank mis. Het kost je omzet. Klanten. En een lange weg om je marktaandeel weer te opnieuw te veroveren.

 

Dat klinkt dramatisch, maar zo werkt het in de praktijk.

Menig productmanager slaapt daarom slecht als hij of zij met een nieuw verpakkingsontwerp aan de gang moet. Als grafisch ontwerper kan ik er kort over zijn. Die slapeloze nachten zijn niet nodig, zolang je je maar realiseert dat een ontwerp alles te maken heeft met vier belangrijke factoren:

  1. Je marketingstrategie
  2. Je doelgroep
  3. Je concurrent
  4. Je verkoopkanaal

Daarom ga ik als ontwerper pas aan de slag, als ik alle ins- en outs hiervan weet. Omdat een sterk commercieel verpakkingsontwerp keihard PR-materiaal is.

Welke rol speel ik als  verpakkingsontwerper?

We beginnen bij de marketingstrategie

Die gaat over keuzes maken. Een product ontwikkelen of vernieuwen, om een duurzaam concurrentievoordeel  te bewerkstelligen. Als verpakkingsontwerper verdiep ik me in jouw onderscheidende factor. Je bent bijvoorbeeld duurzamer, goedkoper, exclusiever of origineler. Mijn hoofd draait op volle toeren, terwijl jij mij brieft. 
Hoe laten we jouw verpakkingsontwerp als PR-materiaal voor jou werken.

Dan is er je doelgroep

Die onderzocht je. Ik maak de vertaalslag naar het verpakking design. Waar houden ze van? Wat motiveert hen, waar verlangen ze naar? Hebben we het over low-budget producten? Of duurzame? Kopen ze impulsief of zijn ze loyaal aan het eenmaal gekozen merk? Enorm belangrijk voor mij om kleur, lettertype, symboliek, informatie en uitstraling naadloos op de doelgroep aan te laten sluiten.

Tips van Toet

Van idee tot een kneiter van een bestseller, met de tips van toet kom je er een stuk sneller!

 

Hoe zit het met de concurrent?

De branche waarin je opereert heeft een paar uniforme waarden. Een soort beeldtaal. Denk aan bijvoorbeeld wasmiddel. Alleen al voor het vertrouwen van de consument moet je daaraan voldoen. Maar hoe onderscheid je je dan binnen de sector? Ik zorg ervoor dat je binnen de uniforme waarden trouw blijft aan je huisstijl en de identiteit van je onderneming, maar wél die onderscheidende verfijning realiseert. Soms door rigoureuze keuzes te maken. Wat is de prominente uitstraling, welke informatie delen we en wat laten we weg?

Tot slot, vergeet niet je verkoopkanaal

Dat blijkt vaak een ondergeschoven kindje. Maar juist nu mag je geen steken laten vallen, met de overload aan online verkoop, de grote schappen in winkels of juist dat kleine display in een winkel. Val je op met je verpakkingsontwerp? Begrijpt jouw potentiële klant direct wat hij of zij ziet? Consumenten eisen veel. Een verpakking moet in een oogopslag triggeren en kopers direct vertellen dat ze het juiste kopen. Dat is waar ik als ontwerper van verpakkingen oog voor heb.

Vakkennis

Ook aan je verpakkingsontwerp ligt jouw strategie ten grondslag. Laag voor laag werk ik toe naar het ultieme ontwerp. Met vakkennis. Meedenkend, of jou juist uitdagend. Niemand zit te wachten of een ontwerp zonder context. Maar wel op een ijzersterke vertolking van waar je voor staat.

Kijk jij als productmanager uit naar een grafisch ontwerper of verpakkingsontwerper die commercie, design en vlot samenwerken graag combineert? Neem contact op. Dan maken we samen een ijzersterk verpakkingsontwerp voor jouw (vernieuwde) product.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.