verpakkingsontwerp

Product verpakking ontwerpen

Voordat je gaat starten met het ontwerpen van je verpakking stel je jezelf daarom eerst een paar cruciale vragen.

Om jouw ontwerp te toesten aan je verwachtingen maak je eerst compleet wat de verpakking uit moet stralen. Dit doe je middels een briefing.

Hoe bereken je de kostprijs van je verpakking.

Met de juiste stijl wordt jouw verpakking meteen een blikvanger. Maar wat het je daar voor nodig?

Start met een fantastisch verpakkingsontwerp, maar hou je valkuilen in de gaten. 

Inhoudsopgave

Hoe maak ik een briljant verpakkingsontwerp?

Verpakkingen geven ons structuur. Zodra wij door een supermarkt lopen weten we precies dat we zijn aanbeland bij de Aziatische culinaire keuken, het biologische schap of het walhalla van heerlijke versnaperingen. Verpakkingen zijn functioneel en zijn een marketinginstrument. Maar hoe kun je nu het beste een product verpakking ontwerpen? op deze pagina deel ik mijn kennis met je, geef je tips en tools die je helpen, op weg naar het ontwerpen van de beste productverpakking.

De functies van een productverpakking?

Een productverpakking houdt in eerste instantie je product bij elkaar. Maar het is natuurlijk veel meer dan dat. Het is de buitenkant van jouw product. De vorm en het materiaal bepalen de basis. Is dit een kartonnen doosje, een aluminium blik, een plastic of glazen fles? Dit zegt al iets over jouw product. Het verklaart de substantie, houdbaarheid en laat meteen weten of het een gebruiks- of verbruiksvoorwerp is.

Naast het materiaal bepalen de afbeeldingenkleuren en Lettertypes die worden gebruikt op je verpakking wat de consument afnemer verwacht van jouw product. Kortom een verpakking is een praktisch hulpmiddel dat ons helpt keuzes te maken. Een goed communicerende verpakking vertelt een verhaal. En zoals bij ieder verhaal spreekt het een bepaalde groep mensen aan. Jouw doelgroep. Het geeft een eerste indruk. Al deze stijlelementen vertellen ons wat het product is, hoe het moet worden gebruikt, wie het moet gebruiken. En misschien nog belangrijker; of we het product wel of niet moeten kopen.

Welk verhaal wil jij vertellen met jouw verpakking?

Dat klinkt nogal theatraal, maar als jij jouw boodschap niet helder voor ogen hebt, hoe kan jouw klant dan weten wanneer en waarom hij jouw product moet kopen? Voordat je gaat starten met het ontwerpen van je verpakking stel je jezelf daarom eerst een paar cruciale vragen.

Waarschijnlijk kan jij deze vraag zonder blikken of blozen beantwoorden. Maar leg hierin ook vast wat de afmetingen zijn van het product en van welk materiaal het is gemaakt. Wat is er nodig om het product ‘bij elkaar’ te houden. Maar ook hoe je dit het beste kunt vervoeren. Als jouw product een vreemde vorm heeft kunnen we de verpakking zo aanpassen.

Dit kan door een speciale verpakking te ontwerpen maar misschien heb je wel meerdere verpakkingen nodig. Denk onderander aan de eisen voor het transport om beschadiging te voorkomen. Maar hoe bepaal je of dit nodig is voor jouw product? Dat lees je hier. Al deze specifieke eigenschappen helpen je verderop in het proces met het maken van verschillende keuze’s.

Richt jouw product zich op mannen, vrouwen, kinderen, volwassenen of bejaarden. Richt het zich op particulieren of alleen op de zakelijke markt. Is jouw klant milieubewust? Wat zijn de afwegingen die jouw klant maakt bij de aanschaf van je product? Wat is het budget van jouw doelgroep? Wat zijn ze bereid te betalen voor de prijs/kwaliteitsverhouding?
Voor producten in het lager segment; Houd er dan rekening mee dat het verpakkingsmateriaal en het ontwerp dit luxe gevoel oproept. Of juist een budget uitstraling heeft waardoor mensen dit wellicht als impulsaankoop meenemen. Deze vragen zijn al wat lastiger maar erg belangrijk. Vraag het daarom eens aan je huidige klanten. Bel ze op, of ga op bezoek. Vraag ze het hemd van het lijf. Wat vinden ze van de materiaalkeuze of het gebruiksgemak. Wat missen ze op de verpakking en waarom gebruiken ze juist dit product in plaats dat van de concurrent? Denk hierbij ook aan de gebruiksaanwijzing. Misschien heb je een belofte op je verpakking staan. Een USP. Zoiets als “de krachtigste van Nederland” En weet de klant dan wat jij hiermee bedoeld?

Verkoop jij jouw product zelf online, of via een externe partij zoals bijvoorbeeld Bol.com. Kopen klanten dit in de supermarkt, bouwmarkt of boetiek? Dit is bepalend voor het ontwerp van de verpakking en de sfeer die het uit moet stralen. Bij een online productverkoop moet je andere bewuste keuzes maken. Zo zorg je ervoor zorgen dat een packshot op een mobiele site nog steeds zichtbaar en leesbaar is. Niets is vervelender voor klanten, dan met smacht te wachten op hun bestelling om vervolgens tot de conclusie te komen dat je het verkeerde product hebt besteld. In een fysieke winkel staat jouw product naast vergelijkbare producten van je concurrent. Maar hoe maak je dan een onderscheidende productverpakking?

Perfect! Ze helpen je namelijk uitstekend bij de verschillende keuzes die je gaat maken tijdens het ontwerpproces. Ben je er nog niet helemaal uit. Graaf dan nog wat dieper en probeer het zo specifiek mogelijk neer te zetten. Uiteindelijk is de investering in de productie van jouw verpakking te groot om zomaar wat te doen.

Welke stijl krijgt jouw verpakking?

Dat klinkt nogal theatraal, maar als jij jouw boodschap niet helder voor ogen hebt, hoe kan jouw klant dan weten wanneer en waarom hij jouw product moet kopen? Voordat je gaat starten met het ontwerpen van je verpakking stel je jezelf daarom eerst een paar cruciale vragen.

Hiervoor gebruik je dezelfde informatie als die we zojuist hebben uitgewerkt. Wat is jouw product, Wie is jouw klant en waar koopt jouw klant. Dit logo weerspiegelt jouw bedrijf en roept een beleving op. Met deze beleving onderscheid jij je van jouw concurrenten en creëer je herkenbaarheid in al jouw communicatiemateriaal voor je klanten. In een logo kan je veel laten zien; zoals je visie, doelgroep en dienst. Het kan ook een prijsindicatie geven. Een logo van een discountwinkel werkt bijvoorbeeld niet als jouw dienst of product valt in de midden tot hoge prijsklasse. Vraag jij je af of jouw logo jouw doelgroep aanspreekt? Stuur het dan gerust naar info@toetontwerp.nl voor een onafhankelijk advies. Zorg ervoor dat jouw logo een vectorbestand is zodat dit geen problemen op gaat leveren bij het drukken van je verpakking.

Een onderdeel van de peresentatie is onderandere de schrijfwijze. Spreek je op de verpakking de koper driect aan? Doe je dit in de U vorm of met je en jij? Leg hierin ook vast of je juist een casual woordgebruik toepast of juist formeel. De schrijfstijl pas je aan op de doelen van je verpakkingsontwerp

Gebruik in het logo zowel als in de titels van een verpakking hetzelfde lettertype (font). Dit zorgt voor een uniforme uitstraling. Let op: Er zijn lettertypes die gratis en vrij te gebruiken zijn. Dit vind je terug in de licentievoorwaarden. Het nadeel van deze lettertypes is dat deze door veel mensen gebruikt worden en daardoor vaak geen unieke uitstraling opleveren. Kijk bijvoorbeeld op myfont.com voor groot aanbod unieke lettertypes.

Soms is tekst alleen niet genoeg om iets helder uit te leggen. Een afbeelding of icoon laat meteen in 1 oogopslag zien waar de (praktische) informatie staat die jij zoekt. Denk aan het recycle-icoon of het icoon hoe je het afval zou moeten sorteren. Het maakt complexe informatie inzichtelijker.

Zodra je iconen gaat gebruiken, bij bijvoorbeeld de gebruiksaanwijzing, zorg er dan voor dat deze er eenduidig uitzien. Sluiten ze goed aan bij het logo en de huisstijl. Maar hebben ze ook dezelfde lijndikte en afrondingen.

Afhankelijk van de branche en producteigenschappen ga kleur toevoegen aan het verpakkingsontwerp. Iedere kleur verteld zijn eigen verhaal. Misschien maak je een verpakkingsontwerp binnen een productcategorie. Overweeg dan heldere kleurstellingen per product. Stel voor: Je ontwerp een lijn van huisparfums. Één van de geuren is perfect voor de in het toilet omdat deze een frisse oceanbreeze heeft. Overweeg deze blauw te maken. Een andere geur is perfect voor in de huiskamer tijdens de herfstperiode. Overweeg deze bijvoorbeeld zandkleurig of diep rood te maken.

Rood staat voor passie en kracht, Paars geeft spiritualiteit weer en Roze is overwegend voor meisjes. Geel, roept de aandacht, Groen wordt vaak voor natuurlijke producten gebruikt en Blauw geeft zakelijkheid weer. Zwart associeert somberheid maar in combinatie met de juiste lettertypes kan dit juist een elegante uitstraling geven. Wit staat voor helderheid en kou. Vaak erg traditioneel maar volledig in onze hersenen ingebakken. Natuurlijk zijn alle kleurenvariaties en combinaties mogelijk.

Iedere kleur heeft dan ook zijn eigen universele waarden en code. Voor je verpakking gebruik je CMYK-waarden of Pantone-kleuren. Neem deze specifieke kleuren 1 op 1 in je ontwerp op. Beschik je niet over deze kleuren dan kan je deze vanuit een RGB-kleur of HEX-code omzetten.

Ja, ik wil ook een uniek verpakkings ontwerp

Kijk jij uit naar een verpakkingsontwerper die commercie, design en vlot samenwerken graag combineert? Dan maken we samen een ijzersterk verpakkingsontwerp voor jouw (vernieuwde) product.

Het formuleren van je eigen briefing.

Om jouw ontwerp te toesten aan je verwachtingen maak je eerst compleet wat de verpakking uit moet stralen. Dit doe je aan de hand van de het verhaal dat jij voor jouw verpakking hebt opgesteld. Stel hiervoor je eigen briefing op. Deze bevatten onderandere de huisstijlonderdelen.

Wat zet je op je verpakking?

Uiteraard zal dit per verpakking en product verschillen. Maar op basis van de reeds gestelde cruciale vragen weet je wie je aan moet spreken op je verpakking. Onderzoek waaraan jouw branche of productgroep aan te herkennen is. En onderzoek daarnaast wat jouw concurrenten vertellen op hun verpakking en hoe zij zich profileren. Zorg ervoor dat jij het anders doet. Hierdoor kan jij je onderscheiden. Vat dit samen in je eigen briefing.

Hoe bepaal je het budget tijdens het ontwerpen van een verpakking?

Zoals de vraag al heeft omschreven bevat het budget twee verschillende onderdelen:
1: De eenmalige kosten
2: Kosten per item

De eenmalige kosten bestaan uit de ontwerpinvestering, het instellen van de drukplaat bij grote oplagen en vaak ook een stansmes De kosten per item zijn onder te verdelen in de verzendkosten, materiaalkosten en het drukwerk. Vaak kunnen we stellen dat het interessant is om een grote oplage te drukken en zo de kosten per verpakkingseenheid laag te houden.

Ervaring leert dat goedkoop ook duurkoop kan zijn. Misschien is de verpakking net te dun waardoor het product beschadigd. Of laat je een verpakkingsontwerp printen in plaats van drukken is het inktoppervlakte kwetsbaar en zijn krassen snel zichtbaar. Een goede en doelgerichte presentatie zorgt immers voor meer vertrouwen en conversie.

 
 

Hoe bepaal je of er meerdere verpakkingen nodig zijn voor jouw product?

In eerste instantie hebben we het over de productverpakking. Dit is de primaire verpakking. Zonder deze verpakking kan het product vaak niet verkocht worden. Dit is vaak ook de verpakking die de eindgebruiker of consument te zien krijgt in de winkel. Een secundaire verpakking kan je zien als een omdoos. Deze houdt de losse verkoopeenheden bij elkaar. Bij sommige omdozen kan je de bovenste helft verwijderen en is dit te gebruiken als mini-display in een schap. Vaak zie je dit bij bouwmarkten. Een tertiaire verpakking zorgt ervoor dat het transport zonder schade kan verlopen. Denk hierbij aan het stapelen van een pallet waarbij je dit inpakt met afdekkarton en/of folie

Verschillende soorten productverpakkingen

Iedere productverpakking heeft zijn eigen uitstraling. Denk bijvoorbeeld aan de herkenbaarheid van een bierfles ten opzichte van een whisky of wijnfles. Dit kan onze smaakverwachting beinvloeden. Je kan het je vast voorstellen. Je verwacht in een beugelfles geen rode wijn.

Kortom het product bepaald vaak de verpakking. Verkoop je bijvoorbeeld een muurvuller in een tube zorg er dan voor dat het mondstuk groot genoeg is en de massa er gelijkmatig uitkomt. Maar bij een vloeibaarder product, zoals bijvoorbeeld haargel, het mondstuk niet te groot is zodat de tube leegloopt.

Maar laat jouw visie niet geheel bepalen door de standaarden die wij kennen. Vla hoeft niet per se in een pak maar kan ook in een zak. De haalbaarheid van creatieve ideeën zijn vaak afhankelijk van de oplage. Wil jij geen bestaande verpakking gebruiken maar jouw eigen unieke verpakking op maat laten ontwikkelen. Dan kan je hierin rekening houden met je budget.

Maar nu een echte verpakking ontwerpen

Een pakkend en professioneel verpakkingsontwerp maken is een discipline apart. De vormen, afbeeldingen, kleuren en letters moeten samen in balans zijn. Dit kost tijd. Geen enkele verpakking is met de eerste schets meteen een schot in de roos. Blijf schuiven, passen, meten. Print je ontwerp uit en plak deze op de verpakking om te zien of je verpakking herkenbaar is en alle tekst leesbaar is. Wil je een voorzetje in je ontwerp.

Je hebt nu alle informatie voor jouw verpakking

Stap voor stap weet je welke onderdelen wel of niet aansluiten bij jouw doelgroep. En maak je jouw verpakkingsontwerp beter. Om het perfectioneren ga je kijken hoe dit er in de winkel uit zal zien, naast de verpakking van jouw concurrent. Ga naar meerdere winkels om hier een helder beeld van te krijgen. Bekijk ook hoe jouw verpakking past in de gehele productgroep. Of heb je er rekening mee gehouden dat je in de toekomst een extra smaak of type aan de productlijn tot kunt voegen? Staat alle informatie centraal op de verpakking en is het in één keer duidelijk wat je verkoopt.

Gereed maken voor druk

Voordat je jouw verpakkingsontwerp definitief omzet naar een drukwerkbestandmet de juiste resolutie, raad ik je aan om het door verschillende mensen te laten controleren. Misschien is er een typefout ingeslopen waar je zelf overheen hebt gelezen. Denk hierbij ook aan woordafbrekingen naar de volgende regel. Op deze manier weet je zeker dat alle informatie, die op jouw verpakking staat, ook helder zijn voor de mensen die onbekend zijn met jouw product. Laat ze eens zonder jouw aanwijzingen het product gebruiken en zie waar ze de mist in gaan. Daar kan jij een verbeterslag maken. Vraag ze waarvoor het product voor dient en wie ze denken dat het product moet kopen.

Hulp nodig bij het drukklaar maken?

Hier vind je de meeste informatie voor het drukklaar maken van je bestand.
Kom je er niet uit? Weet je niet wat de instellingen zijn om jouw ontwerp gereed te maken voor druk? Stuur jouw ontwerp toe en ik help je graag.

Alphenaer Geitenbrie
BrazzyBakers_cranberry

Schrijf je in voor de Tips van Toet

Je wordt vandaag de dag geacht weldoordachte huisstijlen en/of verpakkingsontwerpen te ontwikkelenProductmanagers en marketeers in het bijzonder. Dan kom je echt niet meer weg met voor de hand liggende ontwerpen. Maar dat maakt het juist leuk! 

 Schrijf je snel in voor de gratis Tips van Toet. Een ontdek hoe jij het verschil kan maken.

Toeter hier je vraag!