Branding op verpakking
Wat is branding?
Voordat je aan de slag gaat met het ontwerpen van je verpakking is het belangrijk om te weten wat branding is.
Waarom branding?
Dit doe je door op te vallen tussen de concurrerende verpakkingen en een positief gevoel op te roepen bij de consument.
Productstrategie
Wat is nodig om het product en de verpakking aan te passen op de klant en hun behoeftes.
Logo & Huisstijl
Een logo kan bestaan uit een beeldmerk of woordmerk. En wat maakt een huisstijl?
Onderscheidende verpakking
Alle informatie van productcategorie tot productvariant. Hoe pak je dit aan? En welke communicatiemiddelen heb je nodig?
Wat doet branding op een verpakking?
Voordat je aan de slag gaat met het ontwerpen van je verpakking is het belangrijk om te weten wat branding is. En waarom je het toe zou moeten passen in het verpakkingsontwerp.
Branding is het creëren van een uitstraling om producten en diensten van elkaar te onderscheiden. De letterlijke vertaling van Branding is merkvorming. “The farmer branded his cows.” Ofwel: De boer brandmerkte zijn koeien. Dit werd gedaan om tussen een grote groep koeien jouw dieren eruit te halen en te onderscheiden.
Zoals het woord aangeeft heeft branding alles te maken met het onderscheidende vermogen. Het is een onderdeel waaraan bijvoorbeeld een verpakking van een merk kan worden herkend. Vergelijk dit met mensen. Zodra je iemand ontmoet die een unieke uitstraling heeft bijvoorbeeld blauw haar. Dan herken je de volgende keer deze persoon vele malen sneller. Hij heeft een plekje in je geheugen gekregen omdat hij opvalt tussen alle andere mensen. Je zou dit personal branding kunnen noemen. Je beschouwt deze persoon als een merk.
Waarom gebruik je branding op een verpakking?
Als producteigenaar of marketeer wil je jouw product verkopen. Dit doe je door op te vallen tussen de concurrerende verpakkingen met een sterk packaging design. Hierbij gaat de branding dus verder dan een herkenbaar logo of beeldmerk. Door een consistente branding van jouw merk op je productverpakking weet de klant precies wat hij van jouw product kan verwachten. Het zegt iets over het gebruik in de gebruiksaanwijzing, de prijs/kwaliteitverhouding en de UPS’s. Hierdoor kan je beter in spelen op hun behoefte en wensen.
Productstrategie ten opzichte van branding.
Zodra we spreken over een productstrategie praten we over de onderdelen die nodig zijn om het product en de verpakking aan te passen op de klant en hun behoeftes. Denk aan het concept, de fysieke kenmerken, de verpakking en de garantie. Maar ook de verschillende productcategorieën.
Als we spreken over branding ofwel merkvorming praten we over een merkstrategie. Je gaat dan een algeheel gevoel en beleving oproepen bij het horen van de merknaam. Denk bijvoorbeeld aan de associaties die je in je hoofd krijgt bij het merk Apple. Branding geeft aan waar een merk voor staat en waar een merk in gelooft. Alle acties en uitingen van een merk moeten in lijn zijn met deze identiteit om het imago te versterken.
Branding op een verpakking vergroot de herkenbaarheid. De klant weet wat hij kan verwachten en het geeft een bepaalde garantie van de kwaliteit. Hierdoor kan hij het risico op een miskoop beperken. Een brand kan het imago van een consument versterken. Juist omdat het product mooi is en een bepaald gevoel oproept. (Côte d’Or Original Melk €1,97 voor 180gr). Of juist sociaal verantwoord (Tony’s Chocoloney Melk €2,98 voor 180gr).
Branding heeft dus veel voordelen voor de klant. Maar het kan ook in jouw voordeel werken. Het onderscheidt jou van je concurrent waardoor je een stabiele (hogere) afzet/omzet kunt genereren. Klanten zijn bereid fors meer te betalen voor je product.
Logo
Een logo is de persoonlijke handtekening van een bedrijf. Een logo kan bestaan uit een beeldmerk of woordmerk. Op verpakkingen zien we overwegend woordmerken.
Beeldmerk
Een beeldmerk wordt vaak gezien als het logo. Bij Toet Ontwerp is het beeldmerk de gele toeter. Deze toeter in combinatie met de tekst is samen het logo. Het voordeel van een beeldmerk is dat je deze overal los van je naam in je huisstijl toe kan passen.
Woordmerk
Een woordmerk bestaat niet uit beeld maar alleen uit letters. Deze letters zijn uiteraard wel sterk vorm gegeven. Denk aan alle verschillende mogelijkheden en eigenschappen die lettertypes kunnen bevatten. Een woordmerk kan ideaal zijn als jouw merknaam uniek en onderscheidend is.
Combinatie
Een beeldmerk in combinatie met een woordmerk geeft vele mogelijkheden. Op dit moment kan je een responsive logo ontwerp maken. Hierdoor kan je jouw logo ten alle tijden toepassen in je merk. Een mooi voorbeeld daarvan is Chanel.
Pictogram is geen logo
Een pictogram is een algemeen symbool of afbeelding die de plaats van de tekst inneemt of ondersteund. Het is zo universeel dat het niet toepasbaar is als logo. Het doel van een logo is dat jij je herkenbaar kunt onderscheiden. Ik weet niet wat je doet of welk product je verkoop, maar meestal lopen er meer van rond. Jouw producteigenschappen, doelgroep, eigen stijl in combinatie met je business, daar moet je iets mee doen. Je logo is een uniek, vertrouwd visueel herkenningspunt voor de lange termijn.
Wat is een huisstijl?
In een huisstijl leg je alle stijlelementen vast. Zoals het logo, beeldmerk en hoe deze toegepast dienen te worden. Daarnaast ook de gebruikte kleuren, lettertypes, fotografie en schrijfwijze. Naast deze beschrijving omvat de huisstijl ook alle communicatie uitingen. Denk aan de verpakking tot het POS-materiaal, briefpapier tot bedrijfswagens. Of online van website tot sociale media.
Gebruiksaanwijzing
Voor veel producten is de gebruiksaanwijzing een van de belangrijkste onderdelen om de juiste verwachting te scheppen. Zorg ervoor dat deze in normale verstaanbare taal aangeboden wordt. Met duidelijke pictogrammen geef je weer hoe je het product dient te gebruiken.
Pictogrammen
Vaak wordt vergeten om de pictogrammen in de branding mee te nemen. Zorg dat je altijd dezelfde pictogrammen gebruikt voor een eenduidige communicatie. Het is mogelijk om deze iconen te ontwerpen binnen de huisstijl. Hoe je dit aanpakt lees je in de case van Strikolith.
Maar hoe maak je een onderscheidende productverpakking?
Om te weten hoe jij je kunt onderscheiden van jouw concurrent moet je weten hoe deze zich presenteert.
Wijd hier een onderzoek aan. Neem hierin de beeldtaal van de branche mee. Bekijk welke kleuren de concurrent toepast en hoe jij je hierin kunt onderscheiden. De kunst is natuurlijk om anders te zijn maar nog wel het juiste uit te stalen en je doelgroep aan te spreken.
Maak nu een eigen briefing waarin je vastlegt aan welke eisen de verpakking zou moeten voldoen. Een duidelijke briefing bespaart tijd en geld. Zonder een duidelijke briefing loop je het risico van een onnodig lang proces. “Is dit wat we bedoelden? Nee?” … terug naar de tekentafel .. “Is dit meer wat we in gedachten hadden?” “Spreken we zo de doelgroep aan?”
Wil je weten welke essentiele onderdelen een briefing bevat? Download hem dan via het formulier!
Productcategorie/productgroep
Om de consument te sturen bij de aankoop van jouw product heeft de verpakking een heldere navigatie nodig. Niets is vervelender voor de consument om het verkeerde product aan te kopen en het weer te moeten ruilen of opnieuw aan te kopen. We kunnen dan ook de volgende indeling maken:
Productcategorie Algemene omschrijving | Productgroep Groep binnen categorie | Product Binnen groep | Producttype Onderscheid binnen het product | Onderscheid binnen producttype Groep binnen categorie |
---|---|---|---|---|
Voeding | Italiaans | Pasta | Spaghetti | Volkoren spaghetti |
Doe het zelf | Gereedschap | Handgereedschap | Hamer | Klauwhamer |
Verzorgingsproducten | Lichaamsverzorging | Huidverzorging | Dagcrème | Dagcrème voor droge huid |
Navigeer jouw klant
De look & feel van een verpakking bevat al deze elementen. De koper in 1 oogopslag weten in welke productcategorie dit product valt. Daarna beoordeeld de consument de verpakking verder op de daaropvolgende onderdelen. Zodra er veel verschillende productvariant aan worden geboden. Zoals bijvoorbeeld: Dagcrème leeftijd: 20+, 30+ 40+ 50+ 60+ en dan nogmaals in droge uit, normale huid en vette huid. Dan is het erg belangrijk om dit helder op de verpakking te zetten. Alles draait dus om jouw USP’s. Unique Selling Points
Wat is jouw USP? (Unique Selling Point)
Goed: duidelijk punt van verschil dat voldoet aan de behoeften. Maak het nog groter.
Helaas: De concurent voldoet beter aan de wensen van de klant.
Riskant: Blijf in beweging met innovatieve ideeën.
Boeiend: vele malen, concurrenten strijden in gebieden waar de consument gewoon niet om geeft. veel plezier met het verspillen van je tijd.
- Waarin in ben jij beter dan jouw concurrent?
- Wat verwachten klanten van jouw product?
- Wat zouden klanten graag terugzien in jouw product?
- Waarom vind jij jouw product uniek en onderscheidend?
- Waarom kopen klanten jouw product en waarom blijven ze terugkomen?
- Welke voordelen heeft jouw product?
Communicatiemateriaal
Onder communicatiemateriaal verstaan we alle uitingen die iets vertellen over je product en de branding versterken. Dit kan een brochure zijn maar ook de productdisplay waarin jouw producten getoond worden. Per productgroep bepalen we welke communicatiematerialen je in gaat zetten. Maak hiervoor een helder plan zodat je geen onnodige kosten gaat maken.
Packshot
Een packshot is een stilstaand of bewegend beeld van een productverpakking. Deze afbeelding kan je gebruiken in al het communicatiemateriaal. Hierdoor vergroot je de productherkenning in de winkel. Een packshot kan je digitaal creëren. Dit zou je kunnen doen omdat het product vaak nog niet geproduceerd is en je al wel de communicatiemiddelen uit gaat werken. Een packshot kan ook een foto zijn met een witte achtergrond of in een toepasbare setting.
Ja, ik wil ook een uniek verpakkings ontwerp
Kijk jij uit naar een verpakkingsontwerper die commercie, design en vlot samenwerken graag combineert?
Dan maken we samen een ijzersterk verpakkingsontwerp voor jouw (vernieuwde) product.