Een sterk verpakkingsontwerp vertelt het verhaal achter het product. Maar wat als dat verhaal bestaat uit twee uitersten die samengebracht moeten worden? Dat was het geval bij Brazzy Bakers. Brazzy Bakers zijn gezonde koekjes, bedoeld voor sporters en mensen die een dieet volgen. Maar hoe combineer je bewust en gezond met de look & feel van de warme bakker, die we over het algemeen niet als echt gezond associëren?
Er zijn natuurlijk meer merken die zich profileren als zowel gezond als lekker. Denk aan een biologische bakker. Ook zien we veel zelfbewuste koffie- en eettentjes die biologische snacks verkopen. Locaties met een moderne industriële uitstraling, waarbij via het interieur en de eigenzinnige communicatie gebruik wordt gemaakt van hoge contrasten. Denk aan de krijtborden met daarop de aankondiging van de producten.
Het hoge contrast hebben we omgezet en toegepast in het ontwerp. Brazzy Bakers kent verschillende smaken. Door gebruik te maken van verschillende vormen krijgt ieder ontwerp zijn eigen uitstraling. Met deze vormgeving hebben we de associatie met gezond verwerkt maar nog niet die van de warme bakker. Die laten we terugkomen in de band over de koekjes. Een warme kleur papier in combinatie met smaak-tinten, afgemaakt met een granen Soft Baked-icoon. Hierdoor komt het verpakkingsontwerp samen. Daarnaast hebben we gebruik gemaakt van een klassiek ogende letter in een modern jasje. Ook dit font/lettertype heeft door de dunne lijnen een hoog contrast met de authentieke uitstraling die bij een warme bakker hoort.
Als levensmiddelentechnoloog ontwikkelde Roel van Dam een nieuwe koek. Eentje die op de Nederlandse markt nog ontbreekt: een sport- en dieetkoek. Repen zijn er genoeg, maar een echt koekje, rond en gebakken, daarvoor moet je onderhand naar Australië. Roel van Dam vertelt: “Koek associeer je niet direct met gezond. Wel met lekker. Ik zag- en zie- een gat in de markt met een koek die aan allebei voldoet, en ben deze gaan ontwikkelen. Dat is een lang proces. Maar nu de koek gereed is, begint het vraagstuk rond het vermarkten van de koek. Uiteraard gaat dat over verkoopkanalen en dergelijke, maar ook: wat is een sterke merknaam? En hoe zorg ik voor een aantrekkelijk verpakkingsontwerp dat én het dieetaspect én de koeksensatie benadrukt?
Via LinkedIn ontmoette ik Paulien Olislaegers van Toet Ontwerp. Het was alsof ik met een collega aan het sparren was! Wat een fijne samenwerking. Zij werkt heel pragmatisch. Hands on. Dat begon al met leuke brainstormsessies, waarbij ze ontzettend goed meedacht. De focus legden we op koek die in een dieet past, met als doelgroep voornamelijk vrouwen. Het ontwerp moest inhaken op gezondheid, maar wel de traditionele, aantrekkelijke warme bakkerssfeer uitstralen. Het mooie aan Paulien is dat ze gewoon tijdens gesprekken gelijk visualiseert wat je ideeën doen met een ontwerp. Dat werkt heel prettig en snel.
Sterk aan het ontwerp zijn de patronen per verpakking, bedacht door Paulien. Eenheid, en toch verscheidenheid. En dat is belangrijk, want de koeken breng ik in verschillende smaken op de markt. Komen er nieuwe varianten bij, dan kan ik eenvoudig voortborduren op de ingezette lijn. Een ander aspect waar Paulien perfect oplossingen voor aandroeg, was de verplichte informatie die op een verpakking moet staan.
En dan de naam. Ook daarin heeft Paulien me goed op weg geholpen. Je verzint van alles, maar veel bestaat al. Of er kleven rechten aan. Paulien zocht veel voor me uit. Uiteindelijk is het Brazzy Bakers geworden, met ‘soft baked’ als vermelding. Omdat het meer richting cake gaat dan knapperige koek. De consument weet zo wat hij of zij kan verwachten.
Mijn volgende productontwikkeling heeft met chocolade te maken. Hoewel ik uit Culemborg kom en Toet Ontwerp in Waalwijk is gevestigd, ga ik zeker weer met haar aan de slag voor het verpakkingsontwerp. Ik heb nu gezien hoe fijn het samenwerken is én hoe zij de echte merkbeleving weet te vertalen in geweldige, goed doordachte ontwerpen.
Samen met Paulien van Toet Ontwerp hebben we een mooi resultaat geboekt met het project MuurGlad. Het samenvoegen van drie losse concepten naar één helder verhaal naar de consument is goed gelukt. Met één duidelijke boodschap zijn we in staat om een minder ervaren DHZ-er te overtuigen zelf een muur glad te maken. Dit is voor een belangrijk deel te danken aan de kracht van de verpakkingen en de duidelijkheid die daarmee wordt gecreëerd voor de consument welk product hij nodig heeft voor zijn klus. In het traject naar dit mooie eindresultaat was het erg prettig samenwerken met Paulien. Ze schakelt snel, denkt mee, daagt uit en daarmee zorgt ze ervoor dat ze echt waarde heeft toegevoegd aan deze opdracht.
Roald Blok – Brand Manager Alabastine
Op al mijn diensten zijn deze algemene voorwaarden van toepassing. Door het opvragen van een offerte accepteert u deze voorwaarden.
Ik ga serieus met jouw privacy om. Deze privacyverklaring geldt daarom voor iedereen die de website van Toet Ontwerp bezoekt of op andere wijze contact legt met mij.
Toet Ontwerp
0416 74 5336 | info@toetontwerp.nl
Bezoekadres
Winterdijk 30b | 5141 KE Waalwijk
KvK: 17242602
BTW-id: NL001772694B96
© 2024 Toet Ontwerp