Packaging design als marketing instrument
Je product kan nog zo geweldig zijn, maar als de verpakking niet aanspreekt mis je serieuze verkoopkansen. Verpakkingen zijn er in allerlei vormen, maten en materialen. Met het packaging design kun je het verschil maken. Opvallen. De juiste doelgroep aanspreken. Van uitbundig tot juist ingetogen, van deftig tot juist een toegankelijke look. Net welke doelgroep je aan wilt spreken. Een krachtig packaging design voegt value toe door in te haken op de belevenis van de klant: het product verkoopt ineens vele malen beter. Een verpakking met een sterk design is daarmee een krachtige en creatieve marketingtool.
Maar hoe werkt het design proces?
Je product is excellent, maar hoe zit het met je packaging design? Is dat van hetzelfde niveau? Zo niet, dan zien klanten het er niet aan af en kost het je omzet. Dat wil je natuurlijk koste wat het kost voorkomen.
We starten met het voortraject. Dat is overigens met zo belangrijk als het werkelijke design. We bepalen je marketingstrategie en je doelgroep. We inventariseren de concurrentie en onderzoeken de meest geschikte verkoopkanalen. Kortom, alles om van jouw verpakking een onderscheidende blikvanger te maken.
Packaging keuze
Aan de basis van een packaging design staat de fysieke verpakking. Van welk materiaal is het gemaakt? Hoe voelt het materiaal aan, de look & feel? Sluit het aan op jouw specifieke marketingstrategie? Speelt duurzaamheid een rol?
Wat is de vorm van de verpakking en met welke druktechniek hebben we te maken? En vooral hoe laten we eventuele beperkingen in ons voordeel werken? Duizelt het al? No worries. Toet Ontwerp kijkt met een creatieve blik en met de nodige technische kennis. Laat je professioneel begeleiden door het woud aan keuzes en mogelijkheden.
We know the drill: Successful packaging design
That’s what makes them tick! Zodra we helder hebben met welke verpakking we de consument raken, visualiseren we dit in een moodboard. We verwerken jouw marketingstrategie in het design. Dat doen we door sterke beeldtaal, typografie en sfeer samen te brengen. Daarbij plaatsen we de USP’s van het product op een prominente plek. Zo weet de consument precies waarom hij jouw product moet kopen.
Van packaging design naar een brand
Veel ondernemers brengen een product op de markt. De één is succesvol en de ander niet. Vaak zit er een verschil tussen een single product of een brand. Dat komt omdat een single product op elk moment gemakkelijk door de concurrent kan worden gekopieerd. Zeker als het verpakkingsdesign bijna niet van elkaar verschilt. De consument ziet geen onderscheid of voordeel bij het product. De zogenaamde fast–moving consumer goods hebben een lage emotionele betrokkenheid en zijn snel inwisselbaar.
Storytelling
Onderscheidend vermogen doormiddel van storytelling in het packaging design creëert de waarde die leidt tot brand loyalty. En dat is nou precies wat je wilt! Een sterk design is daarom een sterk marketinginstrument.
Het design ligt aan de basis van alle verdere communicatie naar de klant. Communicatie waarmee de klant zich gaat identificeren en overtuigd raakt van de meerwaarde van jouw merk. Met aankoop tot gevolg. Precies wat je wilt!
Producten kunnen uit de gratie raken.
Merken zijn tijdloos!
Deze merken gingen je voor
Ja, ik wil ook een uniek packaging design!
Schrijf je in voor de Tips van Toet
Je wordt vandaag de dag geacht weldoordachte packaging designs te ontwikkelen. Productmanagers en marketeers in het bijzonder. Dan kom je echt niet meer weg met voor de hand liggende ontwerpen. Maar dat maakt het juist leuk!
Schrijf je snel in voor de gratis Tips van Toet. Een ontdek hoe jij het verschil kan maken.