Packaging design met een verhaal. Dat verkoopt!
Productverpakkingen die opvallen vertellen een verhaal. Een verhaal dat als een magneet werkt op de doelgroep, omdat zij zich erin herkennen. Het sluit aan op hun interesses en behoeftes. Op voorwaarde dat je je als producent in die doelgroep verdiept hebt, uiteraard.
De eerste indruk telt
Bij het ontwerp moet je rekening houden met het gedrag van consumenten. Zij zijn in de regel gewoontedieren. Ze kiezen sneller voor bekende verhalen, herkenbare merken en aantrekkelijke verpakkingen. Wil je jouw verhaal goed overbrengen met een sterk packaging design dan moet je dus zorgen voor een toegankelijk ontwerp waarin de consument zich absoluut herkent. Belangrijk, om aan die merkloyaliteit te gaan bouwen.
Hoe doe je dat?
Los van storytelling en andere manieren om je verhaal over te brengen, richt ik mij in dit verhaal op het verpakkingsontwerp. Dat is de blikvanger. Daarmee maak je de eerste indruk, en die kun je maar een keer maken.
Hoe vertel je met een packaging design met een verhaal?
Met een sterk packaging design verleid je de consument. Je verhaal vertel je door het juiste gebruik van;
– vormen: scherp, hard, rond of zacht
– kleuren: fris, zacht, warm of koud
– materialen: eco, helder, zwaar, stevigheid of textuur
– lettertypes en teksten zoals de pay-off, statement en USP’s
De juiste combinatie triggert de consument.
Kijk eens naar het ontwerp van Design Studio Horse. Een kartonnen verpakking in de vorm van een berkentak. Een clean ontwerp zonder al te veel tekst. Tapped richt zich op de consument die een natuurlijke frisdrank wil drinken. De vorm, het berkenpatroon en de pure uitstraling sluiten naadloos aan op wat de klant wil zien. Bovendien is het een universele taal: toepasbaar in verschillende markten en verschillende landen. merkverhaal is zichtbaar en begrijpelijk in verschillende markten en talen.
Alphenaer
Een ander mooi voorbeeld is Alphenear. Zij combineren de warme houtlook-sfeer met een lokale touch in het ‘Brabants Bont’. De typografie maakt het eigentijds. De verpakking vertelt het verhaal van een gezellige avond waarbij een kaasplankje niet mag ontbreken. Het roept een sfeer van gemoedelijkheid op, waardoor de consument eerder geneigd is voor het product te kiezen. Dit verhaal weerspiegelt het smaakvolle bourgondische leven waar Alphenear voor staat.
Los van storytelling en andere manieren om je verhaal over te brengen, richt ik mij in dit verhaal op het verpakkingsontwerp. Dat is de blikvanger. Daarmee maak je de eerste indruk, en die kun je maar een keer maken.
Seizoens-verhalen
We kennen ook allemaal de kerstman van Coca-Cola. Ooit bedacht en ingezet omdat de verkoop in de wintermaanden sterk achteruitliep. Dat is met recht een succesverhaal. Maar niet ieder product leent zich voor het winterseizoen. Soms moet je verder denken dan de meest voor de hand liggende momenten. Of zelfs overwegen om het bewustzijn te vergroten. Voor Pride 2018 verwijderde Skittles de kleur van zijn verpakking. Met als argument dat er tijdens de Pride maar één regenboog is die telt!
Packaging design met een verhaal vergroot de winst op meerdere vlakken. De tijd nemen om een sterk verhaal te creëren kan resulteren in succesvolle verkoop, trouwe klanten en een sterk merk!
Hoe je jouw verhaal sterk neerzet? Daar spar ik graag eens over met je!
Ja, ik wil ook een uniek verpakkingsontwerp!
Kijk jij uit naar een verpakkingsontwerper die commercie,
design en vlot samenwerken graag combineert?
Dan maken we samen een ijzersterk verpakkingsontwerp voor jouw (vernieuwde) product.