Het effect van de lelijkste kleur ooit in je packaging design
Al steek je duizenden euro’s in je nieuwste verpakkingsontwerp, als je de kleur Pantone 448C gebruikt kun je vaak letterlijk wel inpakken. Na diverse onderzoeken wereldwijd komt deze kleur als de lelijkste van allemaal uit de verf. Mensen haken massaal af. Een vage groen/bruine tint, kraak nog smaak. Zelfs de natuur heeft er weinig mee; de meest saaie soort mos ziet er nog frisser uit dan de tint Pantone 448C.
Plain packaging
Een geweldig kans voor producten die we liever afraden, zo dacht staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Hij stelt in juni 2019 voor om alle verpakkingen van sigaretten en shag deze vieze kleur geven. Met deze zogenaamde plain packaging onderscheiden de pakjes zich alleen nog van elkaar door de merknaam of smaakvariant. Uiteraard met behoud van de gezondheidswaarschuwingen en de horrorplaatjes over een fatale afloop. Niet nieuw overigens, want in het Verenigd Koninkrijk doen ze dat al, en ook in België voerden ze het door op 1 januari 2020.
Packaging design en beleving
En helpt het? Daar zijn natuurlijk onderzoeken naar gedaan. Zoals door de Cochrane Collaboration in 2007, een internationaal netwerk van medische onderzoekers. Zij concludeerden dat jongeren neutrale verpakkingen minder aantrekkelijk vinden en schatten de kwaliteit van de sigaretten ook lager in. Ook toonde een Australisch onderzoek uit 2012 aan dat rokers van de neutrale verpakkingen vaker overwogen te stoppen met roken, dan de groep die de originele verpakkingen nog gebruikte. Overigens komt tabaksproducent British American Tobacco (BAT) in het verweer tegen dit soort onderzoeken en maatregelen. Opmerkelijk: zij geloven niet in de onderzoeken, maar zijn wel bang voor de gevolgen. Dat klinkt wat tegenstrijdig, toch?
Universele waarden in verpakkingsontwerp
Maar het laat goed zien hoe ongelofelijk belangrijk packaging design is voor je imago, je verkoop, je omzet, je verhaal. Met kleur als belangrijk aspect. Van al onze zintuigen zijn onze ogen het meest dominant. Wat we aan informatie binnenkrijgen, verwerken we grotendeels via ons zicht, daarna via tastzin, reuk, gehoor en smaak. Wanneer het samenspel van wat we zien, voelen, ruiken et cetera klopt, ervaren we een maximale beleving. Kleur associëren we daarbij sterk met allerlei eigenschappen, tot aan het abstracte toe. En dat is universeel. Geel ervaren we bijvoorbeeld als ‘lichter’ dan rood, roze voelt ‘zachter’ aan dan donkergrijs.
Game over
Sla je de plank mis, dan is het game over. En dat loopt in de papieren. Je moet terug naar de tekentafel. Het kost je veel tijd, moeite en geld voor je de verloren loyaliteit (omzet!) en vertrouwensband weer opgebouwd hebt.
Multizintuiglijke ervaring
Dat wetende, snap je dat een aantrekkelijke, kloppende verpakking bittere noodzaak is om een goed gevoel te geven bij jouw mogelijke en bestaande klanten. Bega niet de fout om je packaging design te vernieuwen zonder hier acht op te slaan. Want ook loyale klanten verliezen dan hun vertrouwen in je product. Een kloppend verhaal gaat over meer dan de kleurkeuze. Het gaat ook over design, typografie en het verhaal. Storybranding, met een duur woord.
De allermooiste kleur
Natuurlijk wil je na de lelijkste kleur nu ook weten wat we als mooiste kleur ervaren. YInMN Blue komt aardig in de richting. Deze kleur is in 2009 per ongeluk ontdekt door professor Mas Subramanian en zijn student Andrew W. Smith. Een bijna perfecte blauwe kleur.
Overigens roept ook deze kleur bepaalde associaties op. Ik zou ‘m bijvoorbeeld nooit voor koekjes gebruiken…
Meer leren over wat kleur met jouw verpakking doet?
Neem contact op en ik spar graag met je mee!
Ja, ik wil ook een uniek verpakkingsontwerp!
Kijk jij uit naar een verpakkingsontwerper die commercie,
design en vlot samenwerken graag combineert?
Dan maken we samen een ijzersterk verpakkingsontwerp voor jouw (vernieuwde) product.