De kleur rood in enkele bekende logo’s

Kleuren roepen een emotie op. Rood staat voor liefde en de in deze periode doet het ons denken aan de kerst. Maar rood is ook een harde kleur, die symbool staat voor agressie of stoppen voor een stoplicht. Rood roept associatie op met discountwinkels. Het gaat vaak om de nuance. Door bewust en doordacht een kleur te kiezen, weet je dat je de juiste klanten bereikt. Het zorgt voor herkenbaarheid. Grote bedrijven zoals bijvoorbeeld Coca Cola, Red Bull en Media Markt passen rood in het logo toe.

Nu hoor ik je al bijna denken; Deze merken hebben haast dezelfde tint rood, maar de beleving is anders. Dit komt omdat er gebruik is gemaakt van andere letters en vormen. Coca Cola maakt gebruik van sierlijke letter die, anno 2016, een vintage en nostalgische sfeer oproept. Hier maken ze dankbaar gebruik van met de kerstreclames.

Red-Bull heeft een combinatie van rood, geel en blauw. De 2 rode stieren tegen een gele zon symboliseren; kracht, snelheid, agressie en vitaliteit/levenskracht. Testosteron van de bovenste plank. Misschien is dit de rede waarom het perfect aansluit bij een jonge doelgroep. Alles in dit logo laat zien dat dit drankje energie geeft.

Media-Markt maakt in ieder opzicht dankbaar gebruik van de reactie die de kleur rood bij de consument oproept. Hier worden al je zintuigen geprikkeld. Het logo heeft in het focus-punt een onrustige ‘kronkel/swirl’. Dit komt precies overeen met de beleving die je krijgt als je de winkel binnen stapt. Alles beweegt en schreeuwt met maar 1 doel: Koop deze TV, homecinema-set of laptop. Koop alles wat hier staat!

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er veel manieren om deze kleur in te zetten. Je komt ook al snel tot de conclusie dat de kleur in combinatie met het beeld en voornamelijk het doel bij deze 3 merken van onschatbare waarde zijn.
De manier van kleurtoepassing, de vorm van het logo in combinatie met de juiste lettertypes zorgen voor een emotie. Precies deze emotie zorgt ervoor de iedereen, ook ik als consument, kiezen voor bepaalde producten of bedrijven. Een bewuste keuze zorgt ervoor dat ook jij met jouw bedrijf de juiste emotie oproep bij jouw klanten.