
Duurzame producten vragen om intelligente verpakkingen
Lees mijn 5 tips en ontvang een gratis ontwerpdemo
Wie als bedrijf inhaakt op duurzaamheid, is op zich niet origineel. Maar nog wel actueel.
Omdat de huidige tijdgeest erom vraagt. Neem alleen al de millennials, de klanten van vandaag en morgen. Ze staan bekend om hun duurzame levenshouding. Sla je als bedrijf die weg in, dan komt de marketeer of productmanager onherroepelijk uit bij een weldoordachte marketingstrategie, met als cruciaal onderdeel: je verpakkingsontwerp.
Commercieel sterke ontwerpen
Je product als onderscheidende blikvanger. Commercieel sterk. Dat is je doel. Als doorgewinterd marketeer ken je je doelgroep en weet je hoe je die raakt.
Maar hoe vertaal je de duurzaamheidsfilosofie door het design van je verpakkingen?
Als grafisch ontwerper ben ik er voor je om daarin het verschil te maken. Met een haarscherpe kijk op de psychologie achter een ontwerp en rekening houdend met alle factoren die er als marketeer nog meer op je bord liggen.
Graag deel ik 5 onmisbare inzichten die tot een geniaal ontwerp leiden:
- Wees je bewust van de levenscyclus van je ontwerp. Een ontwerp dat houdbaar is kan vernieuwd, aangepast of veranderd worden door de tijd heen.
- Kies weloverwogen welke prominente uiting je op de voorzijde van de verpakking zet, en welke informatie op de zij- en achterkant hoort. Ook: combineer dat wat je klanten graag willen zien met de positieve, duurzame elementen van je product.
- Verzand niet in de cliché uitingen met veel groen of craftpapier, maar zet een grafisch ontwerper aan het werk voor die ene originele duurzaamheidslook, kloppend met jouw doelgroep en met jouw huisstijlelementen en identiteit.
- Zorg voor herkenning bij de klant: de duurzame variant, als afgeleide van jouw mogelijke traditionele (bekendere) product.
- Stem het ontwerp af op al je verkoopkanalen. Online of offline, per device of omgeving, moet het ontwerp staan als een huis.
Perfectionisme
Wil je de plank niet misslaan bij het ontwerp, dan is ook een perfecte samenwerking met de vormgever een must. Enerzijds om de uitdagingen van de marketeer te vertalen naar een doordacht ontwerp, anderzijds om snel te kunnen schakelen zodat planningen, deadlines en leveringen vlekkeloos verlopen.
Daarbij lijdt een goede grafisch vormgever aan een zekere vorm van perfectionisme, mijzelf incluis. Ik rust niet voor alles klopt.
Verras!
Je onderscheiden met duurzame verpakkingen. Het is een hele uitdaging anno nu. Maar laat de stress, de zorgen en de deadlines achter je. Ik kom graag met je in contact om met korte lijnen en rake ontwerpen jou en je marketingafdeling aangenaam te verrassen. En je klanten in het bijzonder.