De 5 grootste valkuilen bij een verpakkingsontwerp
Een sterk verpakkingsontwerp is goed voor je omzet. Zo eenvoudig is het. Je valt op en laat je merkwaarden zien. Kortom goed voor je branding. Maar hoe kom je tot het juiste ontwerp? En wat zijn daarbij de valkuilen. Ik heb de vijf belangrijkste voor je op een rijtje gezet.
1: Overdaad
Te vaak zien we dat klanten te veel informatie toe willen voegen op de front of pack. Met als gevolg dat er juist verwarring ontstaat. Maak heldere keuzes in wat jouw product werkelijk onderscheidt binnen de productlijn of van de concurrent. #KISS (keep it simple stupid)
2: Verkoopkanaal
Bij het ontwerp van een verpakking dien je rekening te houden met het verkoopkanaal. Nog maar zelden is dit alleen online of offline. De herkenbaarheid en leesbaarheid moet ook op een kleine afbeelding optimaal zijn. Dit kan je toepassen in het design maar denk ook eens aan een unieke vorm. Zoals bijvoorbeeld bij #Heinz tomatenketchup of de iconische #Grolsch beugelfles.
3: Kleur v.s. materiaal
Zeker bij productlijnen die uit verschillende verpakkingen en materialen bestaan zie we dat de kleuren wel eens verschillend uitkomen. Een kunststof verpakking heeft nu eenmaal een andere uitwerking op de kleuren dan een uncoated zak. Bij een open materiaal trekt de inkt in het papier. Daarnaast is vaak de materiaalkleur vaak off-white. Ook dit heeft zijn uitwerking op de kleuren.
Gebruik hiervoor Pantone kleuren en leg de verschillende waaiers naast elkaar. Soms helpt het om een kleurstaal naar je drukker te sturen als referentiemateriaal.
4: Smaak
Tijdens mijn gesprekken met klanten hebben we het regelmatig over hun smaak ofwel voorkeuren. Wat vinden we juist wel of niet mooi? Natuurlijk wil jij een aantrekkelijke verpakking maar is dat ook wat de doelgroep wenst? En past dit wel bij het product? Uiteindelijk willen we conversie, hierbij zijn vooraf besproken richtlijnen belangrijk. #killyourdarlings
5: Claim
Vertel op je verpakking alleen wat je waar kunt maken. Begeef je niet op glad ijs door een zogenaamd wondermiddel te verkopen dat al je problemen oplost. Tenzij het dat ook daadwerkelijk doet! Een ongegronde claim kan niet alleen fikse boetes van het NVWA opleveren maar ook je geloofwaardigheid als merk aantasten. #eerlijkheidduurthetlangst
Kijk jij uit naar een verpakkingsontwerper die commercie, design en vlot samenwerken graag combineert? Dan maken we samen een ijzersterk verpakkingsontwerp voor jouw (vernieuwde) product.
Ja, ik wil ook een uniek verpakkingsontwerp!
Kijk jij uit naar een verpakkingsontwerper die commercie,
design en vlot samenwerken graag combineert?
Dan maken we samen een ijzersterk verpakkingsontwerp voor jouw (vernieuwde) product.