P-focused
Logo met basis huisstijl

De uitdaging

P-Focused, de naam zegt het al: focus. Echter bevat het vakgebied vele onderdelen. Marketing, communicatie, video, fotografie, social media. De focus zit ‘m dan ook voor een groot deel in de manier van werken: een plan opzetten en gericht schieten. De uitdaging is om een huisstijl te ontwerpen waarin deze gelaagdheid zit.



Het onderzoek

Tijdens het onderzoek kijk ik voornamelijk naar de verschillende manieren om de focus weer te geven. Via een richting, lijnen, pijlen. Spelen met grafische rasters waardoor er een out-of-focus ontstaat bij de letter P. Als start spreken we af om rustige kleuren toe te passen. Echter, is dit slim? Als communicatieadviseur/markteer moet je opvallen. Klanten naar je toetrekken en zelf het goede voorbeeld geven over hoe een beeld voor je kan gaan werken. Al snel zijn de schetsen daarom overgegaan in andere kleurtonen.



De oplossing

Er zijn dus vele manieren om een focus of een directe richting weer te geven. Voor deze marketeer met een enorme passie voor foto en video is er echter maar een oplossing die echt past: de letter P, afgeleid van het focuspunt in een lens. We hebben specifiek voor een felle kleur rood gekozen. Deze kleur geeft in ieders brein meteen het signaal af: Hier is iets aan de hand. Hier gebeurt iets.



De toepassing

In het handboek staat beschreven hoe je het logo toepast om altijd een eenduidige uitstraling te creëren. Alle kleurwaardes worden technisch beschreven zodat iedere toepassing hetzelfde is. Daarnaast zijn extra kleurensets ontwikkeld voor presentaties. De ontworpen iconensets, visitekaartjes, het digitale briefpapier en de social media omslagfoto’s zijn in vastgelegd in als compleet naslagwerk.

De reactie

Nadat ik op de Open Coffee in Waalwijk als prijs een omslagfoto voor Facebook had gewonnen was ik al enthousiast over de ideeën van Paulien over ontwerpen. Met mijn bedrijf wilde ik graag stappen gaan zetten naar een meer professionele uitstraling en een logo dat meer uitdrukking zou geven aan de diensten die ik aanbied. Na een uitgebreide intake werd ik enige tijd later verrast met een vijftal zeer verfrissende conceptontwerpen. Hier hebben Paulien en ik uitgebreid bij stilgestaan. Tijdens dit gesprek gaf ze ook een toelichting bij deze conceptontwerpen, zodat ik zelf ook beter kon overwegen welk ontwerp het beste bij mijn identiteit past.

De keuze voor het definitieve concept was snel gemaakt en ik kon haast niet wachten tot het af zou zijn. Zo enthousiast was ik. In het verdere proces was er veel ruimte voor mijn inbreng/inzicht. Ieder klein detail werd voorgelegd en niet eerder dan dat ik akkoord gaf, ging Paulien verder. Dat heb ik als heel prettig ervaren. Het gaf echt een teamgevoel.

Kortom, Toet Ontwerp (Paulien) luistert naar haar klanten, denkt mee en is ook duidelijk in wat ze doet. Ze heeft me een geweldig mooi ontwerp geleverd waar ik ook hele positieve reacties op krijg. Boven verwachting goed!

Erwin van Gestel – P-Focused

Word jij al herkend?

Logo ontwerp

Straalt jouw precies uit wat jouw doelgroep aanspreekt? Een goed logo weerspiegelt jouw bedrijf en roept een beleving op. Met deze beleving onderscheid jij je van jouw concurrenten.

Basis huisstijl

Een huisstijl is niet alleen een doorvertaling van een logo maar bevat alle visuele ontwerpen en communicatie naar de klant. Met een huisstijl zorg je ervoor dat jouw bedrijf of product een eenduidige uitstraling achterlaat bij de klant.



Toeter hier je vraag!