BrazzyBakers

Brazzy Bakers

Gezonde koekjes in een bakkers jasje

De uitdaging

Een sterk verpakkingsontwerp vertelt het verhaal achter het product. Maar wat als dat verhaal bestaat uit twee uitersten die samengebracht moeten worden? Dat was het geval bij Brazzy Bakers. Brazzy Bakers zijn gezonde koekjes, bedoeld voor sporters en mensen die een dieet volgen. Maar hoe combineer je bewust en gezond met de look & feel van de warme bakker, die we over het algemeen niet als echt gezond associëren?

Het onderzoek

Er zijn natuurlijk meer merken die zich profileren als zowel gezond als lekker. Denk aan een biologische bakker. Ook zien we veel zelfbewuste koffie- en eettentjes die biologische snacks verkopen. Locaties met een moderne industriële uitstraling, waarbij via het interieur en de eigenzinnige communicatie gebruik wordt gemaakt van hoge contrasten. Denk aan de krijtborden met daarop de aankondiging van de producten.

De oplossing

Het hoge contrast hebben we omgezet en toegepast in het ontwerp. Brazzy Bakers kent verschillende smaken. Door gebruik te maken van verschillende vormen krijgt ieder ontwerp zijn eigen uitstraling. Met deze vormgeving hebben we de associatie met gezond verwerkt maar nog niet die van de warme bakker. Die laten we terugkomen in de band over de koekjes. Een warme kleur papier in combinatie met smaak-tinten, afgemaakt met een granen Soft Baked-icoon. Hierdoor komt het verpakkingsontwerp samen. Daarnaast hebben we gebruik gemaakt van een klassiek ogende letter in een modern jasje. Ook dit font/lettertype heeft door de dunne lijnen een hoog contrast met de authentieke uitstraling die bij een warme bakker hoort.

Tip

Proef de gezonde koeken zelf eens! Bestel ze via: https://brazzy.eu/

Referentie - Smart Fox Nutrition – Roel van Dam

Dieetkoek en de warme bakker. Hoe breng je die samen in één verpakkingsontwerp?

Als levensmiddelentechnoloog ontwikkelde Roel van Dam een nieuwe koek. Eentje die op de Nederlandse markt nog ontbreekt: een sport- en dieetkoek. Repen zijn er genoeg, maar een echt koekje, rond en gebakken, daarvoor moet je onderhand naar Australië. Roel van Dam vertelt: “Koek associeer je niet direct met gezond. Wel met lekker. Ik zag- en zie- een gat in de markt met een koek die aan allebei voldoet, en ben deze gaan ontwikkelen. Dat is een lang proces. Maar nu de koek gereed is, begint het vraagstuk rond het vermarkten van de koek. Uiteraard gaat dat over verkoopkanalen en dergelijke, maar ook: wat is een sterke merknaam? En hoe zorg ik voor een aantrekkelijk verpakkingsontwerp dat én het dieetaspect én de koeksensatie benadrukt?

Direct visualiseren van ideeën

Via LinkedIn ontmoette ik Paulien Olislaegers van Toet Ontwerp. Het was alsof ik met een collega aan het sparren was! Wat een fijne samenwerking. Zij werkt heel pragmatisch. Hands on. Dat begon al met leuke brainstormsessies, waarbij ze ontzettend goed meedacht. De focus legden we op koek die in een dieet past, met als doelgroep voornamelijk vrouwen. Het ontwerp moest inhaken op gezondheid, maar wel de traditionele, aantrekkelijke warme bakkerssfeer uitstralen. Het mooie aan Paulien is dat ze gewoon tijdens gesprekken gelijk visualiseert wat je ideeën doen met een ontwerp. Dat werkt heel prettig en snel.

Gezonde koekjes
versus
de warme bakker

Sterk aan het ontwerp zijn de patronen per verpakking, bedacht door Paulien. Eenheid, en toch verscheidenheid. En dat is belangrijk, want de koeken breng ik in verschillende smaken op de markt. Komen er nieuwe varianten bij, dan kan ik eenvoudig voortborduren op de ingezette lijn. Een ander aspect waar Paulien perfect oplossingen voor aandroeg, was de verplichte informatie die op een verpakking moet staan.

Ontwerp versus verwachting

En dan de naam. Ook daarin heeft Paulien me goed op weg geholpen. Je verzint van alles, maar veel bestaat al. Of er kleven rechten aan. Paulien zocht veel voor me uit. Uiteindelijk is het Brazzy Bakers geworden, met ‘soft baked’ als vermelding. Omdat het meer richting cake gaat dan knapperige koek. De consument weet zo wat hij of zij kan verwachten.

Mijn volgende productontwikkeling heeft met chocolade te maken. Hoewel ik uit Culemborg kom en Toet Ontwerp in Waalwijk is gevestigd, ga ik zeker weer met haar aan de slag voor het verpakkingsontwerp. Ik heb nu gezien hoe fijn het samenwerken is én hoe zij de echte merkbeleving weet te vertalen in geweldige, goed doordachte ontwerpen.

Smart Fox Nutrition B.V. | Roel van Dam
Postbus 41
4100 AA Culemborg
T 06-543 11 872
info@smartfoxnutrition.eu
www.brazzy.eu
Het Resultaat
BrazzyBakers_cranberry
BrazzyBakers_Choco
BrazzyBakers_cinnamon

Let's meet!

Ben je ervan overtuigd dat ik iets kan betekenen voor jouw merk? 
Neem contact op en dan plannen we snel een afspraak in om elkaar eens te spreken!