De 5 grootste valkuilen bij een verpakkingsontwerp

Een sterk verpakkingsontwerp is goed voor je omzet. Zo eenvoudig is het. Je valt op en laat je merkwaarden zien. Kortom, goed voor je branding. Maar hoe kom je tot het juiste ontwerp? En wat zijn daarbij de valkuilen. Ik heb de vijf  belangrijkste voor je op een rijtje gezet.

een doosje met een stokje eronder dat werkt als een valkuil

1: Overdaad

Te vaak zien we dat klanten te veel informatie toe willen voegen op de front of pack. Met als gevolg dat er juist verwarring ontstaat. Maak heldere keuzes in wat jouw product werkelijk onderscheidt binnen de productlijn of van de concurrent.

#KISS (keep it simple, stupid)

2: Verkoopkanaal

Bij het ontwerp van een verpakking moet je rekening houden met het verkoopkanaal. Nog maar zelden is dit alleen online of offline. De herkenbaarheid en leesbaarheid moet ook op een kleine afbeelding optimaal zijn. Dat kun je toepassen in het design maar denk ook eens aan een unieke vorm.

Kijk eens naar #Heinz tomatenketchup of de iconische #Grolsch beugelfles.

3: Kleur versus materiaal

Zeker bij productlijnen die uit verschillende verpakkingen en materialen bestaan zie we dat de kleuren weleens verschillend uitkomen. Een kunststof verpakking heeft nu eenmaal een andere uitwerking op de kleuren dan een uncoated zak. Bij open materiaal trekt de inkt in het papier.  Daarnaast is de materiaalkleur vaak off-white. Ook dit heeft zijn uitwerking op de kleuren.

Gebruik Pantone kleuren en leg de verschillende waaiers naast elkaar. Soms helpt het om een kleurstaal naar je drukker te sturen als referentiemateriaal.

#checkdubbelcheck

4: Smaak

Tijdens mijn gesprekken met klanten hebben we het regelmatig over smaak, ofwel voorkeuren. Wat vinden we wel of niet mooi? Natuurlijk wil jij een aantrekkelijke verpakking, maar strookt jouw voorkeur met wat de doelgroep wenst? En past dit wel bij het product? Uiteindelijk willen we conversie, hierbij zijn vooraf besproken richtlijnen belangrijk.

#killyourdarlings

5: Claim

Vertel op je verpakking alleen wat je waar kunt maken. Begeef je niet op glad ijs door een zogenaamd wondermiddel te verkopen dat al je problemen oplost. (Tenzij het dat ook daadwerkelijk doet!) Een gegronde claim kan niet alleen fikse boetes van het NVWA opleveren maar ook je geloofwaardigheid als merk aantasten.

#eerlijkheidduurthetlangst

 

Vermijd valkuilen bij een verpakkingsontwerp, kies voor een specialist

Kijk jij uit naar een verpakkingsontwerper die commercie, design en vlot samenwerken graag combineert?
Dan maken we samen een ijzersterk verpakkingsontwerp voor jouw (vernieuwde) product.