Toet Toet! 📣 Wij gebruiken cookies voor de beste ervaring. Accepteer of sluit dit bericht! 🍪
Met de tips van TOET ontdek je hoe je jouw product verpakt op een manier die opvalt, overtuigt en verkoopt. Klik door de handige tips en krijg praktische inzichten en slimme ideeën om van jouw verpakking een echte blikvanger te maken.
Je huidige klanten zijn natuurlijk de beste ambassadeurs. Maar het kunnen ook je adviseurs zijn. Vraag letterlijk wat ze van jouw verpakkingsontwerp vinden, voor je zelf van alles uit de kast haalt.
Hoe?
Bel ze op, start een poll of enquête. Ga bij ze langs en maak er gelijk een mooi acquisitiegesprek van. Ondertussen haal je waardevolle informatie op. Je komt te weten wat ze van de materiaalkeuze vinden, van het ontwerp, van de look & feel en het gebruiksgemak.
Missen ze nog iets? Wat spreekt ze aan en waarom?
Denk bijvoorbeeld aan gebruiksaanwijzingen. En komt je USP goed uit de verf? Misschien heb je een belofte op je verpakking staan: ‘Extra ruw schuurpapier’. Maar wat is extra ruw? Of rijk gevuld hondenvoer. Maar wat verstaan zij daaronder?
Check of de gebruiksaanwijzing of bijsluiter van je product duidelijke taal spreekt. Zijn de iconen die je liet ontwerpen of zelf maakte helder?
Kortom, stel je kwetsbaar op en gebruik de kennis om je ontwerp nóg sterker neer te zetten.
Zet de komende tijd je product eens tussen je concurrenten in. Elke productcategorie heeft zijn eigen beeldtaal, zijn eigen uitstraling. Denk aan de schappen vol wasmiddelen, dierenvoeder of gezichtsverzorging. Je herkent van verre waar je naar kijkt. Je product voldoet waarschijnlijk aan de beeldtaal, maar onderscheidt het zich ook? Dat is de hamvraag.
Wijd hier een onderzoek aan. Print of koop de verpakkingen van je 10 grootste concurrenten en vergelijk hoe zij zich profileren. Waar zit jouw kans? Waar zit voor jou ruimte in deze markt, om je unieke waarden neer te zetten? Je kiest bewust voor een eigen gezicht.
Maak voor jezelf nu een overzicht waar je ontwerp aan moet voldoen. Bijvoorbeeld qua uitstraling: krachtig, zacht, duurzaam, goedkoop, exclusief. Wie moeten er getriggerd worden? Jongeren, ouderen, gezinnen? Voeg al je kenmerken bij elkaar en let the magic happen!
Gebruik de demo voor de eerste schets. Kijk kritisch naar welke vormen passen bij het ontwerp. Balkjes, cirkels, cilinders? Welk beeldmateriaal zou je daarbij kunnen gebruiken? Ga je voor een foto, of liever een tekening? Of laat je beeld helemaal achterwege? Loop je vast in al die keuzes, grijp dan terug op de briefing die je via het projectplan hebt opgesteld.
Succes!
Wat zetten we op de verpakking? We willen vaak veel vertellen op onze verpakkingen, maar er is zo weinig ruimte! Zorg daarom, los van de verplichte informatie, dat je keuzes maakt. Less is more. Ga voor jezelf goed na wat jouw product uniek maakt. Jouw USP. Geef die een voorname plaats op de voorkant, front of pack genoemd.
De vraag is welk gevoel of welke informatie de klant of consument bij de eerste aanblik krijgt. Die wil niet alleen een aantrekkelijke en herkenbare verpakking, maar vooral duidelijkheid: wat hebben we hier, wat is het, wat heb ik eraan? Keuzestress oproepen is funest voor je verkoop.
Denk hier ook aan als je meerdere varianten van een product verkoopt. Misschien heb je gradaties in sterkte of smaken, denk aan koffie. Of lever je behalve traditionele verf ook een duurzame variant. Laat het verschil in het ontwerp eruit springen door bijvoorbeeld een kleur of typografie. Voorbeelden waarbij het belangrijk is de consument of tussenhandel in een oogopslag duidelijkheid te verschaffen, zonder je eigen huisstijl uit het oog te verliezen.
Wacht nog even met je computer uit het raam gooien: je ontvangt dit keer namelijk een bemoedigingstip! Lang niet iedereen slaagt er gelijk in een professionele verpakking te ontwerpen. Maar geef nooit op! Troost je: geen enkele verpakking was gelijk een schot in de roos, ook niet bij de grote ontwerpers der aarde! Schuif eindeloos in je ontwerp, maak regelmatig nieuwe versies aan.
Print de losse onderdelen van het ontwerp eens uit en leg ze op een neutrale achtergrond. Ga ook nu eens schuiven met de delen. Het lijkt nogal old-school, maar met dit knip- en plakwerk kom je tot nieuwe inzichten.
We knutselen nog even verder. Hang de verschillende opties op, en laat ze even met rust. Kijk na een paar dagen eens met een frisse blik. Meestal borrelen er dan nieuwe ideeën en inzichten op. Ineens ontdek je dat de gebruikte foto niet echt spreekt, of dat onderdelen elkaar overlappen. Of dat er juist iets essentieels ontbreekt. Vergelijk het met een puzzel: kijken en kijken en ineens zie je waar een stukje ontbreekt.
Dan is er nu de kans om je ontwerp naar info@toetontwerp.nl te sturen. Ik geef je persoonlijk en professioneel advies.
Na voorgaande tips, ben je als het goed is al een heel eind. Plak nu het ontwerp eens op de verpakking en kijk of de lijntekening klopt met de verpakking. Ga het ontwerp verder finetunen. Vergroot, verklein of verschuif net zo lang tot je verpakking en het ontwerp één geheel vormen.
Print de losse onderdelen van het ontwerp eens uit en leg ze op een neutrale achtergrond. Ga ook nu eens schuiven met de delen. Het lijkt nogal old-school, maar met dit knip- en plakwerk kom je tot nieuwe inzichten.
Wat ook iedereen wel kent is het onrustige effect dat bepaalde kleurcontrasten teweegbrengen. Het danseffect, zeg maar. Beoordeel of de kleurkeuze van de tekst ten opzichte van de achtergrond rustig is en prettig leest. Tot slot houd je rekening met de leesbaarheid. Niets zo vervelend als veel te kleine letters.
Zet eens letterlijk wat stappen achteruit. Hoe leesbaar en herkenbaar is je product van een paar meter afstand? En op een klein online fotootje? Onderzoek dit op al je verkoopkanalen. Komt je ontwerp online net zo sterk over als in de winkelschappen?
Kijk jij uit naar een verpakkingsontwerper die commercie, design en vlot samenwerken graag combineert? Dan maken we samen een ijzersterk verpakkingsontwerp voor jouw (vernieuwde) product.
Op al mijn diensten zijn deze algemene voorwaarden van toepassing. Door het opvragen van een offerte accepteert u deze voorwaarden.
Ik ga serieus met jouw privacy om. Deze privacyverklaring geldt daarom voor iedereen die de website van Toet Ontwerp bezoekt of op andere wijze contact legt met mij.
Toet Ontwerp
0416 74 5336 | info@toetontwerp.nl
Bezoekadres
Winterdijk 30b | 5141 KE Waalwijk
KvK: 17242602
BTW-id: NL001772694B96
© Toet Ontwerp. Alle rechten voorbehouden.